torsdag 8 november 2012

Sammanfattnig period 1

Inför säsongen gjorde jag ett tappert försök att tippa tabellen, något jag påpekade skulle vara snudd på omöjligt som vanligt. Rankingen såg då ut såhär:

  1. Forshaga IF
  2. Grums IK
  3. Hammarö HC
  4. Arvika HC
  5. Karlskoga HC
  6. Köping HC
  7. IFK Hallsberg
  8. IFK Munkfors
  9. Åmål SK
  10. Nor IK
  11. Sunne IK
  12. HC Örnen
Och såhär ser det ut för tillfället:
  1. Grums
  2. Forshaga
  3. Hammarö
  4. Köping
  5. IFK Hallsberg
  6. Sunne IK
  7. Åmål SK
  8. Karlskoga HC
  9. Nor IK
  10. Arvika HC
  11. HC Örnen
  12. IFK Munkfors
Antal rätt efter 11 omgångar? 1! Räknar man antalet +/-1 placeringar är det knapp förbättring, 5 rätt. Jag sa att det var självmord att tippa tvåan, och det hade jag i alla fall rätt i. Vi tar en genomgång lag för lag.

Grums IK
Att GIK skulle vara i topp är ingen överraskning om man kollar på senaste säsongernas totaldominans. Lagmaskineriet ångar sedvanligt problemfritt på likt en skördetröska. Extra noterbart är Mariestadsonen Martin Wallins framfart i poängligan. 19 poäng hittills och ledning i interna poängligan, femma i hela serien. Jag ställde ju lite frågor kring GIKs defensiv, men med två backar på topp-10 i poänglistan och tillsammans med HHC minst antal insläppta mål, kan man ju inte annat än slänga en "in your face" på sig själv. Grums kan mycket väl vara i samma position när vi summerar det hela, men jag är även i år ytterst tveksam att dom tar klivet upp. Mjölby och Grästorp strider i botten, men man är inte slagpåsar som man är van att se i de lägre divisionerna. Den som lever får se...

Forshaga IF
Min givna (ja, jag säger givna) seriesegrare inför säsongen. Har väl egentligen inget behov att ändra mig, men mitt tips känns ju långt från givet. Endast två förluster, varav en i sudden visar ju att FIF kommer stå stadigt där uppe. Kedjekamraterna Wall och Ewen står som etta och tvåa i seriens poängliga och har snittat 2,2 respektive 2 poäng/match. Forshaga som lag har gjort flest mål i serien, 80 st och har gjort tvåsiffrigt tre matcher under säsongen. Inget fel på offensiven och 29 insläppta vittnar om att defensiven är helt okej även den. Jag står fast vid mitt tips.

Hammarö HC
Enda laget som ligger där jag trodde och man definitivt inte se ner på HHCs uttalade satsning mot div.1. Laget höll ju så när på att undvika nollpoängare första vändan av serien, men en något överraskande förlust mot Sunne igår satte käppar i det hjulet. Pålitlige poängmakaren Petter Skoglund har levererat även i år och målvakten Rydén tillhör de bästa i serien, sett till statistiken. HHC är en klar kandidat till kvalspel i februari/mars.

Köping HC
Blue Boars har helt klart gått framåt sen uppsvinget ifjol, då jag tyckte de var säsongens uppsvingslag. Jag tippade dem precis utanför play off-plats, men med ett varningens finger som gardering. En stark start den här säsongen har mattats av en del efter fyra raka torsk, bl.a mot Nor och Sunne som är lag man bör slå för att hålla drömmen om kvalspel vid liv. Men topp-5 räcker ju för att vara med i racet och det kommer man klara av om man kommer ur den negativa trend som rått senaste tiden.

IFK Hallsberg
Hallsberg tar sannerligen priset för seriens jojo-lag. Segrar mot Hammarö och Karlskoga blandas med förlust mot Munkfors och dessutom ett par större förluster mot Köping (9-3) och Grums (7-1). Vart slutar detta? Inget lag som sprutar in mål heller. 34 fullträffar lämnar bara bottenduon Örnen och Munkfors bakom. Personligen tror jag bakomliggande lag kommer passera under mittdelen av serien och play off känns tveksamt.

Sunne IK
Här har vi en av överraskningarna i mina ögon. Jag trodde Sunnes tunna trupp skulle få det tufft. Och visst var truppen tunn ett tag, men det verkar ha ordnat sig för SIK som fått Michael Persson och Niklas Skoog tillbaka från skador samt en come backande Tobias Forss. Kommer ni ihåg vad jag skrev i maj? Tog ju längre tid än jag trodde och jag nämnde ju även ett rykte att han skulle skriva på för ett nytt år i Munkfors, men nu blev det alltså Sunne. Igen... Ejdsell är redan halvvägs till de 40 jag tippade han skulle göra i vinter. Håller han snittet hamnar han på 60, och det känns inte som någon omöjlighet. Rätt ok för en debutant i serien som inte ens får köpa trisslotter utan målsman.

Åmål
Det är tight mellan 4:an Köping och 8:an Åmål i tabellen, endast 3 pinnar skiljer. ÅSK ligger ju över den niondeplats jag tippade dem på, och visst har man stått för en del imponerande resultat som övertidssegern mot HHC och bortavinsten mot Karlskoga. Men nämner man 0-5 på hemmaplan mot Sunne och 10-1 borta mot GIK, inser man att Åmål är ett gäng som blandar och ger. Truppen är tunn rent kvantitativt och jag tror det håller dem borta från övre halvan av serien när vi summerar den.

Karlskoga HC
Har inte alls gått som jag förväntade mig. Har egentligen inte haft några större dippar, men i en jämn tabell har förlusterna mot Hallsberg och Åmål hållit Karlskoga borta från övre halvan av tabellen. Mycket kvar att spela och jag tror fortfarande Karlskoga kommer vara ett play off lag i februari. Karlskoga är det lag jag aldrig hoppas börja live-streama sina matcher, deras rapportör är way too good för att ersättas av en videokamera.

Nor IK
Ett av lagen som är i närheten av mitt tips. Har likt Hallsberg varit ett jojo-lag, men det var jag ju tydlig att poängtera redan innan serien. Segern senast mot Köping på bortaplan är riktigt imponerande och enligt källor hade Östman som vaktade Nor-buren blåsor i plockhanden. Nor kommer troligen varken avancera eller sjunka nåt värre i tabellen under säsongen utan ligga där kring plats 8-10.

Arvika HC
Seriens och framförallt min stora besvikelse. Haussade jag kanske upp förväntningarna för mycket i mitt försnack i augusti? Var det så fel av mig att AHC skulle vara en play off-kandidat med lagbygget man gjort under sommaren. Det var det inte och det känns det fortfarande inte som. Arvika har underpreseterat och de spelaravhopp som skett visar att allt inte varit på topp. Kollar man lite statistik är det lika illa som tabelläget. 3 segrar och det mot lagen bakom och det precis över i tabellen. 1 spelare har snittat mer än en poäng per match, Erik Olsson med sina 9 poäng på 6 spelade som han också leder den interna poängligan på. Målvakterna ligger på ytterst blygsamma 86,5 och 84,75. Jag påpekade ett tag att AHC hade skadebekymmer och jag står fast vid att det är en del i de negativa resultaten, trots att jag håller fast vid att de också underpresterat. INGEN spelare i laget har spelat alla 11 matcherna och det är bara Örnen som kan påvisa samma sak. Saknaden av kontinuitet tror jag har ställt till det, men det är ju upp till AHC att bevisa det nu när truppen är mer eller mindre skadefri. Jag vägrar ju tro att goda insatser mot Grums, Köping (exkl. sista perioden) och Hammarö var tillfälligheter utan att man verkligen kan rubba dem även resultatmässigt under fortsättningen av serien.
Jag har fortfarande förhoppning att Arvika ska avancera i tabellen och framförallt visa sitt rätta jag under längre tid än en match i rad.

HC Örnen
Tippade i botten av alla, och visst är det där man befinner sig efter 11 spelade matcher. Man ligger över fjolårssäsongens poängsnitt, men det kommer med största sannolikhet bli kval även i år för Örebroarna. Noterbart är ju dock att man faktiskt tagit poäng i lika många matcher som AHC, så man sitter ju rätt ödmjuk som AHC-supporter här i soffan.

IFK Munkfors
Jag trodde Munkforshjärtat i spelarna skulle hålla dem undan allra osäkraste marken i tabellen, men Munkfors är och kommer vara sist i serien tills deras sista match mot Forshaga är spelad. Synd på en anrik förening som ju var i division 1 för bara två år sedan. Nu finns helt klart risken att man ramlar ner ytterligare ett hack i seriesystemet. För inte kan väl ens Sätterman sätta stopp för det?

Det var min summering, hur lyder er?

1 kommentar:

  1. Lite konstruktiv kritik! Är en hel del faktamissar som skrivits i de senaste inläggen! Ex på det är att Sunne slog HHC borta och ite hemma i Helmia Arena, samt att det inte är "Gubben" Persson som skutade i fjol som är skadefri utan hans yngre bror Michael Persson...en annan detalj är att Sunne aldrig vann mot Karlskoga HC utan lämnade Nobelhallen poänglösa efter 8-7 i matchsiffror!
    Gör om gör rätt!
    För övrigt en mycket intressant blogg med riktigt underhållande läsning!

    SvaraRadera