lördag 20 oktober 2012

Omg. 6: inför

Dags för omgång 6 i hockeytvåan, där vi kanske inte har några matcher av "bomb"-karaktär men där vi säkerligen kan få några resultat vi inte väntat oss. Är till exempel Köping en given vinnare borta mot Munkfors? Ja, självklart, men vad ska vi tro om jojo-lagen Sunne och Åmål som ställs mot varann i Åmåls Ishall och som dessutom mötte varann ett par gånger under försäsongen med varsin seger. Vi gör ett försök till analys av omgången.

Först ut imorgon är Närke-derbyt mellan HC Örnen och Hallsberg Navvies. Örnen överraskade förra omgången och tog säsongens första poäng borta mot Sunne i onsdags. Sunne knep extrapinnen och kanske var man värda alla tre. Kollar man skottstatistiken, 56-22 till Sunne, får man ett hum om hur matchen såg ut. Men det är ju samtidigt det härliga med idrott, det handlar om att göra fler mål/poäng än andra laget, inte skjuta flest skott eller göra snyggast uppspel. Navvies tog ju som bekant, för oss AHCare, tre förmodligen mycket göttiga poäng när man gjorde GWG 3-2 med 5 sekunder kvar av matchen. För AHC kändes det nog som en wet willy i örat, en pungspark, tusen nålar och en klunk sur mjölk samtidigt. Som jag tidigare nämnt, så har jag oerhört svårt att veta var jag har Hallsberg i år. Enligt AHC-spelare var inte Hallsberg det tunga fysiska laget som var jobbigt att möta i Sydnärkes-hallen förr om åren, så ska bli kul att se vad de bjuder på för spel när de gästar Sparbanken Arena i början av december. Jag tror matchen kommer bjuda på derby-karaktär, och för att citera Falken:
Derby-mötet mot Navvies kan bli hett, det finns ett gäng som har lirat i båda lagen, vilket brukar garantera prestigefight.
Tips? Navvies utgår med segern, 5-3 till rallarna.

Forshaga tar emot Hammarö. Två lag ur den tunga kvintetten som förmodligen kommer göra upp om topp-5 placeringarna. Forshaga gjorde en effektiv insats i Köping och vann med 5-1. Hammarö hade lekstuga hemma mot Munkfors och blev andra lag för säsongen att hålla nollan när man vann med 10-0.
Båda lagen brukar stå för en fröjdig offensiv och detta kan bli ett möte med många snygga mål (division två nivå mätt). Tror att Forshaga drar längsta strået, vinner med 6-3.

Stor-elefanten Grums har ångat på i sedvanlig stil även denna säsong och GIK-oraklet Göran Jansson tror på en storseger mot Karlskoga imorgon, som ett bevis på att Grums är serien överlägsna. Defensiven har i mina och många andras ögon blivit stabilare i och med Conrad Wikströms återkomst till klubben. Lucas Nilsson har enligt uppgifter fåt stryka på foten för den storväxte backen från utkanten av Göteborg, och har istället gått till Munkfors.
Återstår att se hur stor vinsten blir, för även jag tror på ny seger i Billerudshallen. Återstår att se om folk blir utsläppta från Gruvön för att kolla på hockey, annars blir det glest igen i ladan. 5-2 vinner Örnarna med.

Munkfors, där har ni nya supelativet på "tung säsongsstart". Åtta insläppta per match i snitt och drygt ett mål framåt i snitt är inget man vinner matcher mot Köping med. Hade det varit en onsdagsmatch kanske siffrorna kunde hållits nere, men nu är jag rädd att Köping kommer öka Munkfors snitt på insläppta med någon tiondel, trots förstärkningen på backsidan 9-3 tippar jag.

Åmål åkte på stjärnsmällarnas stjärnsmäll mot Grums i förra omgången. Att det blev förlust var inget häpnadsväckande, men siffrorna 10-1 var inget jag räknat med. Åmål har dock chans att resa sig mot Sunne i hemmahallen imorgon. Sunne hade, som tidigare nämnt, det tufft mot Örnen hemma, i alla fall resultatmässigt. Omgångens mest svårtippade tycker jag, men ÅSKs revanschlust tror jag kommer ta dem till seger med 4-3, förmodligen i sudden.

Avslutningsvis gör jag ett försök tippa AHC-Nor IK. Arvika har fått tillbaka centrarna Micke Ranta och Jonny Åsvik, samt Jonas Johannesson och Erik Olsson. Alexander Tillman är tillbaka och tränar för fullt, men står över matchen imorgon. Gör come back på onsdag mot Köping. Nor åkte på en storförlust på hemmaplan mot Flyers i onsdags och har hittills vunnit och förlorat varannan match och målskillnaden i matcherna har varit minst fem mål. Himmel eller pannkaka med andra ord. Statistiken talar ju för Nor och att AHC senaste åren haft problem med Vålberg-grabbarna gör mig inte mindre orolig. Dock tycker jag årets Nor-upplaga är sämre än tidigare års och att Arvika bör vinna om man vill hålla sig på övre halvan av tabellen. Nyckeln ligger i att göra första målet mot Nor. Moralen är god i medgång, men mindre bra i motgång. Resultaten om något vittnar ju om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar