söndag 21 oktober 2012

Omg 6 färdigspelad

En snabb analys av omgång 6!

Närke-derbyt mellan Hallsberg och Örnen innehöll nog ett par tre stycken ingridienser för att rankas som en match av derbykaraktär. Jämnt på tavlan tillslut, några ROUGH i protokollet och även en 10:a för abuse, så nog fanns det känslor i Fahlanders Bunker ikväll. 4-3 vann ändå rallarna med efter att Örnens reducering till 4-3 kom med 23 sekunder kvar att spela. Väntad seger för Hallsberg tyckte jag, men Örnen verkar helt klart vara intresserade av att slippa kvala mot Viking m.fl i mars.

Forshaga-Hammarö blev inte alls som jag tippade, snarare tvärtom. Hammarö var enligt referatet snuskigt effektiva i PP-spelet och gjorde dessutom ett mål i numerärt underläge, samtidigt som man större delarna av matchen faktiskt var det hetare laget, som rapportör Häggbom beskrev det. Något överraskande i mina ögon, men otroligt trevligt för serien. Om nu bara någon kunde knäppa Grums på näsan också.

För i Billerudhallen, där gjorde Grums ett ordentligt ryck i den tredje perioden och vann komfortabelt med 6-1. Göran Jansson har all rätt att tro stenhårt på sitt lag, dom slutar aldrig övertyga.

Inför omgången tippade jag att Munkfors snitt på insläppta skulle öka med någon tiondel. Där hade jag fel, men det sjönk heller inte. 8-2 till Köping är ju nästan samma sak som de 9-3 jag förutspådde. Fyra mål från Jimmie Hellströms klubba, värt att notera. En annan sak värd att notera är skottstatistiken. 27-30 med Munkfors-siffror först.

Åmål skulle ju resa sig efter förra omgångens 11-3 förlust mot Grums, men blev istället nollade av Sunne som vann med hela 5-0. Sunne-legenden Mats Hjalmarsson öppnade minsann målskyttet och gjorde faktiskt sin andra match enligt stats.swehockey.se. Hade jag helt missat. 0-1 stod sig 45 sekunder in i den sista perioden  då "Pao" Olsson satte 0-2. Tre mål till hann Sunne alltså med innan matchen avslutades med lite myspys och 5 matchstraff delades ut.

Nu ska jag se klart "Dark Knight", det finns saker som är viktigare än ishockey...

3 kommentarer:

  1. Mycket intressant på onsdag då Grums möter Nor hemma. Nor som föll med 11-3 mot Karlskoga. KHC som inte hängde med när GIK trampade på senast.

    SvaraRadera
  2. 15-20 mål kan Grums göra om man spelar bra!!!

    SvaraRadera
  3. Självgodhet straffar snart Grums!

    SvaraRadera